Op vrijdag krijgen we een kaartje van een oud collega van vorig schooljaar. Ze is op vakantie en vraagt of we ook langs komen. Dat willen we natuurlijk wel! Met alle onderbouwleerkrachten zijn we op maandag maar net op tijd terug, onze koffers nog in de hand. We pakken in de kring de koffer uit en praten over hoe het is geweest. Hier nemen we direct de ervaringen van de kinderen mee. De koffer met materialen mag daarna meteen gebruikt worden in de huishoek. Hier wordt direct volop ingepakt en rondgelopen met de koffer.
Leren vanuit spel.
Waar gaan we heen?
In de kring bespreken we wat de kinderen in hun vakantie hebben gedaan. Met name kamperen spreekt bij veel kinderen tot de verbeelding. Al snel wordt besloten dat we een camping gaan maken in de klas. We regelen een tentje en zetten deze op naast de huishoek. Zo kan het eerste spel beginnen, in de huishoek de koffer pakken en naar de camping gaan.
De auto
Uit gesprekken met de kinderen komt al snel naar voren dat je vaak met de auto gaat als je gaat kamperen. Met een groepje groep 2 leerlingen ga ik aan de slag de auto te maken. We tekenen eerst auto's, bekijken er 1 in het echt naast het speelplein, we bekijken boeken. Daarna wordt de auto echt geknutseld. Hier komt al veel taal en rekenen aan bod. We schrijven onze plannen op en controleren of de auto aan alles voldoet. Er zitten metertjes in de auto en er is een nummerbord.
De receptie
Na anderhalve week is er nood aan meer verdieping van het spel. We lezen het informatieve boek 'Op de camping' uit de serie 'Willewete'. Hierin zit een receptie. We bespreken wat er in de receptie gebeurd. De gasten moeten telefonisch reserveren, de receptionist kijkt of er plek is op de camping. Er moet worden genoteerd met hoeveel mensen ze komen en hoeveel nachten ze willen slapen.
Een sterke rekenaar berekent hoeveel je moet betalen als 1 nacht 3 euro kost. Dit schrijven we in een tabel, zodat er echt kan worden afgerekend.
Na een week voegen we hier een ijs- en frietverkoop aan toe. We maken zelf de ijsjes en natuurlijk het bord met prijzen. Ook hierbij wordt geschreven, gelezen en gerekend.
Andere activiteiten passend bij het thema
De zandtafel
In de zandtafel worden van kinetisch zand, dieren, poppetjes en andere loose parts verschillende vakantiebestemmingen gemaakt.
De bouwhoek
Er worden fantastische tenten gebouwd in de grote bouwhoek.
Door het toevoegen van foto's van vakantiebestemmingen (Zoals de Taj-mahal, St Pieter en de Eiffeltoren) worden er allerlei verschillende bouwwerken gemaakt.
De letter V
We maken woorden met de V van vakantie. We schilderen de letter op het raam, verzamelen voorwerpen aan de letterhoepel en kleien de letter.