Thema sinterklaas

                                                                                                                                                Leren vanuit spel 

* Een huishoek

We richten een huishoek in om Sinterklaas en zijn pieten te kunnen ontvangen. We knutselen een openhaard om de schoenen bij te kunnen zetten. 

 

* Het inpakhuis.

Hier pakken Sinterklaas en de Pieten hun cadeautjes in. Ze meten hoeveel pakpapier ze nodig hebben om de cadeautjes in te pakken. Ze schrijven op het pakje voor wie het cadeautje is. Daarna kunnen ze de cadeautjes naar de kinderen in de huishoek brengen. Ssst; de kinderen mogen natuurlijk niet wakker worden!

 

* De schrijfhoek

In de schrijfhoek worden verlanglijstjes geschreven.  De kinderen schrijven hun wensen op of knippen en plakken deze uit folders. De kinderen kunnen de lijstjes in de klassenschoen stoppen in de huishoek. Ook kunnen ze dit in het spel aan sinterklaas geven.

 

* De zandtafel

De zandtafel is een pepernotenfabriek. Hier hangt een stappenplan over hoe je pepernoten bakt. We knutselen een oven en zetten deze neer. Een plank uit de zandbak op het plein dient als werkblad en de emmer wordt een beslagkom. We oefenen veel, want straks bakken we echte pepernoten!

Pietengym

We gymen om ons pietendiploma te halen. We gymen in 4 groepen en draaien door. Aan het eind kiezen we wat we het leukste vonden, dit doen we nog eens.

 

1: Mikken op pakjes.

2 pietjes spelen samen een spel. Welke ingepakte doos komt het verst? Met 4 pittenzakjes mikken de pieten op hun eigen pakje. Daarna vergelijken ze welk pakje het verst is geraakt, deze piet is de winnaar!

 

2: Varen naar de kade + balanceren over de brug

Sint vaart met 1 piet naar de kade toe op het bovenste kastdeel op wielen. Ze trekken zich naar voren met een touw. Let op: hou de voeten van de vloer! Als ze op de kade zijn stapt Sint van de boot en balanceert over een plank die om klapt. De piet brengt de boot terug en mag daarna voor op de boot zitten als Sint.

 

3: Dak klimmen

2 banken staan schuin tegen het klimrek. Hierop liggen 2 matten die zijn klem gezet met een kast. Over de matten ligt een touw.

De pietjes pakken een pittenzakje en klimmen het dak op met hulp van het touw. Ze mikken hun pakje door de schoorsteen en glijden dan het dak af.

 

4: Van dak tot dak springen en door de schoorsteen kruipen.

De pieten springen van mat op mat en in een aantal hoepels. Daarna kruipen ze onder een mat door die op 2 banken ligt.

Knutselen

We maken een openhaard voor in de huishoek. We stempelen met halve sponsen het patroon van stenen op een doos. Ik snijd een gat in de doos. Hierin knutselen de kinderen vlammen van vloeipapier en houtblokken van wc-rollen.

We knutselen een oven voor bij de zandtafel. We kijken goed naar de echte oven. Welke knoppen zitten erop? De kinderen maakten de knoppen van kurk. Met een watervaste stift schrijven ze de getallen erbij. Ook schrijven ze on en off, zo staat dat op de 'echte' oven ook. We leren direct dat dit aan en uit betekent.