Bij binnenkomst staan er diverse bakproducten op onze tafels. De kinderen beginnen direct te lezen en te ontdekken wat er allemaal is. Er staat boter, gist, bloem en boter. Ik vraag de kinderen wie het heeft meegenomen. Niemand! Uiteraard zeggen de kinderen dat ik heb het neergezet, maar ook ik heb geen idee hoe de producten in de klas komen. We besluiten het maar even te laten staan en gaan in de kring.
Na de kring, geef ik aan dat ik op de gang iets moet pakken. Verkleed als bakker kom ik terug de klas in. Ik ben heel verdrietig, de kinderen proberen meteen te troosten en gaan het gesprek aan over wat er aan de hand is. Ik vertel dat ik mee wilde doen aan een bakwedstrijd voor brood, met het familierecept van mijn opa. Maar ik kan mijn ingrediënten nergens vinden! Bij de kinderen valt een kwartje, die ingrediënten staan natuurlijk bij ons! Samen met de kinderen bakt de bakker een heerlijk brood! We maken een mooi bord op voor de jury van de wedstrijd en de rest eten we zelf op.
De dag erna komt de bakker weer terug de klas in..met een zilveren medaille! We zijn tweede geworden bij de bakwedstrijd! Als de kinderen zo goed zijn in bakken, dan moeten we daar misschien wat mee doen. We openen een bakkerij.
We brainstormen over wat er allemaal in en bij een bakkerij hoort. De kinderen zijn hier allemaal wel eens geweest, dus ze weten al veel op te schrijven.
De kinderen graag snel starten met het inrichten van de bakkerij. We tekenen hoe de bakkerij eruit moet komen te zien. De kinderen bedenken dat de bakkerij uit 3 delen moet bestaan: een toonbank, een werkplek en planken voor de producten.
We zijn een groep 3 en leren dus lezen en schrijven. Dit doen we zonder een methode, passend bij de thema's. We passen hier de methodiek van zin in lezen toe.
Snuffellezen
We hebben veel (informatieve) boeken passend bij het thema waar de kinderen in op zoek gaan naar informatie. De eerste keer snuffellezen was met een brede opdracht: lees en kijk in de boeken en schrijf op waar je vragen over hebt. De leerlingen deden deze activiteit in tweetallen. Er ontstonden direct mooie onderzoeksvragen.
Thematekstjes
We lezen verschillende tekstjes waarin geleerde letters of signaalwoorden in centraal staan. Deze tekstjes bewaren de leerlingen in een A5 map in hun la. Dit pakken ze zelf regelmatig terug om zelf te lezen. Ook lezen we het regelmatig terug in tweetallen of in koor met de hele groep.
Expertlezen
De kinderen hebben verschillende onderzoeksvragen gesteld. We gaan uiteraard in groepjes op zoek naar het antwoord. Passend bij hun niveau krijgen (groepjes) leerlingen teksten om expert te worden over een deelonderwerp. We vinden zo ook antwoord op verschillende onderzoeksvragen
Recepten lezen
Om goede baksels te maken hebben we recepten nodig. Deze moeten we zorgvuldig lezen om te kunnen bakken.