Geheim getal (cijferherkenning, getalbegrip)

De leerkracht (of een goede leerling) heeft een getal opgeschreven op een papier en dit dicht gevouwen. Dit is het geheime getal. De leerlingen werken samen in tweetallen. Elk tweetal heeft een touwtje. Met dit touwtje leggen ze een cijfer onder de 10 (of later 20). Daarna mag een leerling een vraag stellen. Bijv. is het geheime getal meer/hoger dan 5. Als na het antwoord blijkt dat het neergelegde getal nog kan, mogen ze het touwtje laten liggen. Zo niet, dan krijgen ze de kans een ander getal neer te leggen. Dit herhalen we nog een keer. Daarna bekijken we of de neergelegde getallen nog kunnen (bijv. 6,7,8 kunnen nog want het is hoger dan 5 en lager dan 9). We onthullen het geheime getal, wie hadden het goed?

 

Met zwakkere leerlingen speel ik een soortgelijk spel, in een kleine kring. De leerlingen krijgen de cijfers van 1 tot en met 10 en leggen deze op volgorde. Het spel gaat hetzelfde, het getal dat ze denken dat het is schuiven ze iets omhoog. De getallen die niet meer kunnen draaien we om. Zo wordt meer visueel welke vraag ze kunnen stellen en hoe de relatie tussen getallen is.

 

Het spel kan ook gespeeld worden met een knijpkaart (van bijv. met sprongen vooruit). De kinderen geven met de knijper aan welk getal zij denken dat het is.